شاهد الفنانة “أيتن عامر” تفاجئ جمهورها بالوزن الزائد.. وهكذا بررت !

تعرضت الممثلة المصرية أيتن عامر لموجة من الانتقادات بسبب تركيزها على موضوع وزنها الزائد خلال حلولها ضيفة على برنامج “معكم منى الشاذلي” الذي يعرض على شاشة “سي بي سي”.

تعليق على التجربة

ورداً على ذلك نشرت عبر حسابها على “إنستغرام” صورة نصية كتبت فيها: “أيوه فى مشاكل أهم وأعمق من المشكلة بتاعتي اللي تناولتها النهاردة الأستاذة منى الشاذلي. لكن خلينا نشوفها بشكل تاني. ليه منقولش إن تجربتي دي ممكن تبقى حافز لناس كتير نفسها تخس وظروفها المعنوية أو المادية مش مساعداها خصوصاً إن الدكتور وافق إنه ينزل الأنظمة الغذائية كاملة دون أي مقابل”.

عمليات التكميم

وسألت: “ليه منقولش إن دي تجربة فعلية تخلي الناس اللي بيتضحك عليها باسم عمليات التكميم وتحويل المسار وبيبقى عندهم استعداد يبيعوا دهبهم ويعملوا جمعيات عشان يعملوا العملية…”. وأضافت: “ليه الحلقة دي متكونش بتهون على كل واحدة لسه مخلفة ووزنها زايد وعندها اكتئاب وبتوريها إنها مش لوحدها اللي بيحصلها كدة واني كممثلة لا أتميز عنها بشيء سوى الإرادة وأشجعها تبدأ معايا”. وتابعت آيتن: “بلاش هجوم بلا داعي، أنا مش هقدر أحل مشاكل الكون ولا مشكلة الغلاء. ‏لكن ممكن أكون مصدر إلهام لبنات كتير وأساعدهم على الوصول لحلم صغير، لأن هو ده اللى هقدر عليه”. وكانت الإعلامية منى الشاذلي نشرت عبر حسابها على التطبيق نفسه فيديو أوضحت فيه الممثلة تفاصيل الحمية التي اتبعتها لخسارة وزنها الزائد بعد الحمل.